Ett spännande möte

Giannina Braschi är en ny bekantskap för mig, vilket kanske säger mer om min egen inskränkthet än om hennes författarskap – som efter vad jag kan förstå – nu för första gången presenteras i en sammanhållen form på svenska.

Drömmarnas imperium

Översättning, efterord: Hanna Nordenhök, Helena Eriksson

Tranan bokförlag

Det är återigen bokförlaget Tranan som slår in en kil av kunskap i denna samtid av okunskap och dumhet. Tranan framstår som ett av den svenska samtidens viktigaste bokförlag. 

”Drömmarnas imperium” består av ett urval hämtat från tre av Braschis utgivna titlar, ”Yo-Yo Boing”, ”United states of Banana” och ”El imperio de los suenos”  – det märkliga är dock att man upplever den svenska volymen som en helhet och inte som ett samlingsverk bestående av en urvalsprincip. Hennes litterära stil är kalejdoskopisk, rörlig. Det finns en etisk dimension sammanvävd med det estetiska beslutet – för hur skall man kunna skriva om exempelvis den 11 september utan att själv företaga en moralisk inventering av det egna jaget? Drömsekvenser, vakenhypnos eller ett slags hypnagog skrivstil varvas med krassa beskrivningar som går att mäta och väga – och just så är det väl att både läsa och skriva – att genomkorsas av både minne och framtid? Dröm och verklighet. Jag och du. Braschi har en speciell förmåga att dra den litterära stilen till sin spets och ladda upp den med en säregen lyster:

”Jag skriver på mitt främmande tungomål, inte på mitt modersmål. Jag skriver på ett språk som får mig att utveckla hemska tankar. Jag möter på ett främmande tungomål en kultur som inte förstår mitt modersmål. En kultur som tror att jag skriver med min mage och inte med min hjärna – för om jag skrev med min hjärna – skulle jag inte vara en spargris – jag skulle vara chef/…/”

Braschi ställer sin egen biografi på spel. Det personliga, ja, ibland rent av det privata ges form och gestalt. Helena Eriksson och Hanna Nordenhök som har översatt texterna har också var för sig skrivit ett efterord som ger flera ingångar till texterna. Det är en oerhört spännande bekantskap.

Kristian Lundberg

 

http://gd.se/kultur/boken/1.4846392-ett-spannande-mote

Leave a Reply

